توضیح المسائل تشریحی دلیل لزوم «اعتقاد به پیامبران»

332789654در بخش احکام و مسائل مربوط به تقلید بح به این‌جا رسید که تقلید در اصول دین جایز نیست و هر کس باید اصول دین را به روش استدلالی بفهمد و نمی‌توان به صورت تقلیدی آن را معتقد شد.

از جمله اصول دین «نبوت» است که باید به آن معتقد باشیم؛ اما چگونه؟ ما در این‌جا در ضمن یک استدلال کوتاه سعی می‌کنیم اثبات ضرورت وجود پیامبر را توضیح دهیم.

بعد از آن که دانستیم انسان آفریده شده و مخلوق خداوند است و با توجه به این که خداوند کار بدون هدف و کار لغو و باطلی را انجام نمی‌دهد به سادگی در می‌یابیم که پس خداوند از آفرینش همه انسان‌ها هدفی را در نظر گرفته است. همان‌گونه که در قرآن نیز به آن اشاره کرده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ [الذاریات/56] و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند». حال که متوجه شدیم در این دنیا در مقابل خداوند وظیفه‌ای داریم و باید خداوند را عبادت نماییم این پرسش در ذهن هر انسان خداجویی پیش می‌آید که چگونه به وظایف خود  آگاهی پیدا کنیم و از چه طریقی به آن دست پیدا کنیم؟ این‌جاست که احساس می‌کنیم  علم ما در درک آن‌چه باید در مقابل آفریدگار جهان انجام دهیم بسیار ناقص است و ما به تنهایی نمی‌توانیم به این و ظیفه خود عمل کنیم. پس در نتیجه باید رابطینی بین انسان‌ها و خداوند وجود داشته باشند تا ما را نسبت به وظایفمان آگاه نمایند. و در ضمنِ این که ما را ارشاد به پیروی از دستورات خداوند می‌کنند، از طرفی هم ما انسان‌ها را از عقوبت نافرمانی از دستورات خداوند آگاه مطلع نمایند.

خداند نیز در قرآن هدف از فرستادن پیامبران را بیان نموده است: «فَبَعَثَ اللهُ النَبیینَ مُبَشرِینَ و َمُنذِرینَ وَ اَنْزَلَ مَعَهُم اْلکتابَ بِاْلحَق لِیحْکمَ بَینَ الناسِ فیمَااْختَلَفوُا فیهِ [بقره/213] خداوند پیامبران را که بشارت دهنده و بیم دهنده هستند برانگیخت، و با آنان کتاب نازل نمود تا در میان مردم در باره مسائلی که در آن اختلاف دارند داوری کند»

پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در ضمن حدیثی به ناقص بودن علم بشر و تکمیل آن توسط انبیاء الهی اشاره می‌کند: «وَلا بَعَثَ اللهُ نَبیاً و َلا رَسُولاً حَتی یسْتکمِلَ الْعَقْلَ وَ یکونُ عَقْلُهُ اَفْضَلَ مِنْ عُقُولِ اُمتهِ. خداوند هیچ پیامبر و رسولی را بر نیانگیخته جز اینکه خِرد او کامل بوده و عقل او بالاتر از عقول امت وی بوده است.» [1]

پس به این شکل و با همین استدلال ساده می‌توانیم به دومین اصل از اصول عقاید که همان «نبوت» باشد اعتقاد پیدا کنیم.

 

پی‌نوشت:

[1]. اصول کافی، ج 1، کتاب العقل والجهل، حدیث 11

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*